دانلود تحقیق درموردبسیج همگانی آموزش برای اصلاح الگوی مصرف روغن

دانلود تحقیق درموردبسیج همگانی آموزش برای اصلاح الگوی مصرف روغن

دانلود تحقیق درموردبسیج همگانی آموزش برای اصلاح الگوی مصرف روغن

نام فایل : بسیج همگانی آموزش برای اصلاح الگوی مصرف روغن

فرمت : .ppt

تعداد صفحه/اسلاید : 17

حجم : 3 مگابایت


تامین انرژی
چربیها به غذا طعم و حالت می دهند و غذا را خوشمزه تر و خوشایند تر می کند .
تامین ویتامینها و اسید های چرب ضروری
تحریک اشتها
غذاهایی که حاوی چربی می باشند ما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند .

حیوانی :
کره ، دنبه ، پیه ، لبنیات و.........

گیاهی ( نباتی ) :
روغن آفتابگردان ، سویا ، زیتون ، گردو ،........


مایع
مرئی : روغن زیتون ، آفتابگردان ، .......

نامرئی : روغن آجیل ، شکلات ،.......
جامد
مرئی : کره ، دنبه ، پیه ، لبنیات

نامرئی : چربی گوشت ، خامه ، سر شیر ، .........

روغنهای نباتی بیشتر به صورت مایع هستند . در کارخانه ها به دلیل سلیقه جامعه و تقاضای بازار آنها راطی فرایندی ( هیدروژناسیون یا جامد کردن ) تبدیل به روغن جامد می کنند .
متاسفانه در جریان فرایند جامد کردن روغنهای مایع ترکیباتی به وجود می آیند که برای سلامت مضر هستند ( اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس )

چربیها و روغنها اگر زیاده از حد مصرف شوند به خصوص
اگر روغنهای جامد نباتی یا روغنهای حیوانی باشند خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی را افزایش می دهند .
علت : اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس موجود در روغنهای جامد سبب افزایش کلسترول خون می شوند .
مطالعات نشان داده است که :



یک افزایش 2 درصدی دریافت انرژی از اسیدهای چرب ترانس به میزان 25 درصد خطر بروز امراض قلبی – عروقی و سکته های قلبی را افزایش می دهد .

خطر پیشرفت سرطان سینه در زنان یائسه با مصرف اسیدهای چرب ترانس گزارش شده است .

برای اینکه سالم بمانیم :
از مصرف بیش از اندازه روغن بپرهیزد و به اندازه نیاز بدن خود روغن مصرف کنید .
یک فرد بالغ با فعالیت بدنی متوسط می تواند حدود 36 گرم ( حدود 3 قاشق غذا خوری ) و حداکثر 70 گرم ( حدود 6 قاشق غذا خوری ) روغن مصرف کند .البته باید توجه داشت بخش عمده این چربی از غذاهایی که چربی نامرئی دارند مثل گوشت ، لبنیات پر چرب ، آجیل و.... به ما می رسد .

روغنهای نباتی مایع مثل روغن زیتون ، آفتابگردان، سویاو.... اسید چرب اشباع پایینی دارد و اسید چرب ترانس هم ندارد بنابراین مصرف آن نسبت به روغنهای نباتی جامد و روغنهای حیوانی ارجحیت دارد .
مصرف روغن ماهی ، روغن زیتون ، انواع آجیل و مغزها برای سلامتی مفید است .
اگر مجبور به استفاده از روغنهای جامد هستید حتی الامکان از روغنهای نیمه جامد که اسید چرب اشباع و ترانس کمتری دارند استفاده کنید .

حتی الامکان از غذاهای آب پز و کبابی استفاده شود و از سرخ کردن مواد غذایی اجتناب کنید.



در صورت نیاز به سرخ کردن باید از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده نمود . از این روغن می توان حد اکثر برای2 تا 3 بار سرخ کردن آن هم در فواصل کوتاه مثلا در طول یک روز استفاده کرد .

....


دسته:

دانلود تحقیق درموردبسیج همگانی آموزش برای اصلاح الگوی مصرف روغن

خرید آنلاین