دانلود مقاله كارآفريني 14 ص

دانلود مقاله كارآفريني 14 ص

دانلود  مقاله كارآفريني 14 ص

مقاله كارآفريني 14 ص - word (..doc) - عمومی و آزاد - گوناگون


نوع فایل : word (..doc)


تعداد صفحه : 14


قسمتی از محتویات فایل :


 


2


‏كارآفريني


‏ ‏مقدمه‏


‏ ‏ ساختار اقتصادي دنياي امروز با گذشته به طور اساسي تفاوت دارد. شاخص‏‌‏هاي سخت افزاري و دارايي‏‌‏هاي مشهود كه ديروز در جايگاه يك بنگاه اقتصادي نقش تعيين كننده داشت جاي خود را به نوآوري، ابداع، خلق محصولات جديد و دارايي‏‌‏هاي نرم افزاري داده است. اگر ديروز ثروتمندترين افراد دنيا آن‏‌‏هايي بودند كه منابع مالي بيشتري در اختيار داشتند، امروز ثروتمندترين مردم دنيا فردي دانش مدار و كارآفرين هستند. لذا توسعه اقتصادي دنياي امروز برپايه نوآوري وخلاقيت و استفاده از دانش استوار است. اين اقتصاد را اقتصاد مبتني بر دانش يا اقتصاد دانش محور مي‏‌‏گويند.


‏توليد علم و دانش، بهره گيري ازدانش و گسترش آن در سطح جامعه در تمام زمينه‏‌‏هاي اجتماعي توانمندي و قدرت ايجاد مي‏‌‏نمايد. كشورهايي كه بخش قابل ملاحظه اي از توليد علم و دانش را به خود اختصاص داده اند، از نظر صنعتي توسعه يافته و ازتوان اقتصادي و سياسي بالايي برخوردارند.


‏بديهي است توليد علم و دانش جز از راه تحقيق حاصل نمي‏‌‏شود.


‏رابطه سرمايه گذاري درامر تحقيقات و توليد علم و رابطه توليد علم با توان اقتصادي و سياسي كشور‏‌‏ها يك رابطه مستقيم است. به كارگيري دانش و مديريت در هر جامعه زير بناي نوآوري و خلاقيت‏‌‏هاست. بنابراين لازمه رشد اقتصادي در دنياي امروز توسعه مراكز توليد دانش، فنّاوري و مهارت‏‌‏هاي فني است كه مهمترين آن‏‌‏ها دانشگاه‏‌‏ها و مراكز تحقيقاتي هستند. دانشگاه‏‌‏ها و مراكز تحقيقاتي به عنوان ركن اساسي در توسعه همه جانبه كشور بايد از هر نظر مورد حمايت قرار گيرند تا قادر باشند نيروهاي جوان و طالب علم كشور را اهل فكر و نظر، نوآور و خلاق پرورش دهند. در دنياي امروز بزرگترين سرمايه


3


‏‌‏هاي يك بنگاه اقتصادي منابع انسانی يا نيروهاي اهل فكر، يادگيرنده و خلاق آن‏‌‏ها هستند و اين نيروها كساني جز كارآفرينان نيستند.


‏كارآفرين كيست؟


‏در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادي بر پايه نوآوري استوار است بايد بستر لازم را براي رشد كساني كه ايده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبديل مي‏‌‏نمايند، يعنی كارآفرينان( ارتباط دهندگان دانش و علوم با صنعت و بازار) فراهم ساخت.


‏تعاريف زيادي از واژه كارآفريني به عمل آمده كه هر يك ابعادي از ويژگي‏‌‏هاي كارآفريني را ارائه مي‏‌‏دهد. اما شاخصه‏‌‏هاي كارآفرين به قدري زياد است كه نمي‏‌‏توان تمام آن را در يك جمله يا عبارت خلاصه نمود. اما با تمام تفاوت‏‌‏ها در تعاريف تقريباً همگي بر نوآور بودن، تصميم گير بودن، متعهد بودن و مخاطره پذير بودن كارآفرين اتفاق نظر دارند.


‏كارآفرين، نوآور و خلاق، مخاطره پذير و مسئوليت پذير است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگراست. كارآفرين داراي عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال طلب است. قدرت تخيل، دورانديشي، خودجوشي، بصيرت، تفكر مثبت، توانمندي در ايجاد ارتباط از ديگر ويژگي‏‌‏هاي كارآفرينان است. كارآفرين به چالش‏‌‏ها پاسخ مثبت مي‏‌‏دهد، با مشكلات و موانع برخوردي مثبت دارد و از دانش به خوبي بهره مي‏‌‏گيرد. او تلاش مي‏‌‏كند تا دانش توليد شده در مراكز تحقيقاتي را به دانش توليد محصول تبديل نمايد و محصولي قابل رقابت به بازار ارائه دهد.


‏در يك نگاه كلي مي‏‌‏توان كارآفريني را به دو گروه اساسي تقسيم نمود. كارآفريني فردي و كارآفريني سازماني. اگر نوآوري و ساخت محصولي جديد يا ارائه خدماتي نو با توجه به بازار، حاصل كار فرد باشد آن را كارآفريني فردي و اگر حاصل تلاش يك تيم در سازماني باشد آن را كارآفريني سازماني مي



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :


 





دسته:

دانلود مقاله كارآفريني 14 ص

خرید آنلاین