دانلود مقاله دین در ایران باستان

دانلود مقاله دین در ایران باستان

دانلود مقاله دین در ایران باستان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 34 صفحه




 قسمتی از متن word (..DOC) : 


 


2


‏دين


‏دين ايران باستان بيشتر به سبب قلت اسناد و شواهد امري است راز گونه و مشكل. چون به اشارات و كنايات متون اخير توجه كنيم شايد به سطحي از اعتقادات بدوي ديني پي ببريم. "خدايان طبيعي" پرستش مي شد. شايد اين خدايان در محيطي از انديشه وتفكرات مناسب و وظايف فرمانيفرمايان كه محدود به جنگ و با روري يا تناسل بود شايستگي داشتند. ميان دين كهن ايرانيان و هندويان پيوندهاي فكري مشاهده مي شود كه مربوط به زماني پيش از مهاجرت اين دوگروه هند و اروپائي. بعضي خدايان پديد آمدند ك نماينده مفهوم نام خويشوند مانند ميترا كه به معني پيمان است. كرامات اخلاقي به گروهي زا خدايان كه در ايران به نام اوراها شناخته شدند اختصاص يافت. در چنين محيطي زرتشت به جهان گام نهاد. روايات و شواهد زباني, زمان زندگي او را حدود 600 پ. م. و جايگاه موعظه و ارشاد او را در شرق ايران مشخص مي كند.تصادفا به چشم و پشتاسب پادشاه ما قبل تاريخ پايگاهي يافت. اما مضمون سخنان و آموزش هاي او چه بود؟


‏آيين زرتشت هنوز هم ديني است زنده و اقليتي كوچك در ايران وپارسيان هند بدان ايمان دارند.از گروه ها پاره هايي از نوشته هاي مقدس باستاني كه مجموعاً به نام اوستا خوانده مي شود بدست آمده است با بعضي تفسيرهاي كهن. اگر از روي تفاوتهاي مهم و چشمگير زبانو تخيل و تصور داوري كنيم قطعه هاي اوستا از زمان زندگي رزتشت تا دوران ساسانيان پديدار گشته است. پنج مجموعه شعر به نام گاتها به سبب كهنگي زبان و گويش شرقي ايراني به نظر برجسته جلوه مي كند. بنابراين شايد اين ها بدوران زندگي پيامبر متعلق باشد و مضمون آن ها هم بعضي از آموزشهاي اساسي او را نمودار مي سازد. در ميان پرستده و خداي متعالي و جهاني اهورامزدا پيماني تازه و فدري پديدار مي كند. ديگر يك ثنويت اساسي نيكي و بدي تصور شده است .اين دو اصل همواره با هم در پيكارند چه در معنويات وچه در ماديات . اما روز داوري فرا مي رسد كه خوبي پيروز مي شود . اينك پيكار ادامه دادر .


2


‏دين


‏دين ايران باستان بيشتر به سبب قلت اسناد و شواهد امري است راز گونه و مشكل. چون به اشارات و كنايات متون اخير توجه كنيم شايد به سطحي از اعتقادات بدوي ديني پي ببريم. "خدايان طبيعي" پرستش مي شد. شايد اين خدايان در محيطي از انديشه وتفكرات مناسب و وظايف فرمانيفرمايان كه محدود به جنگ و با روري يا تناسل بود شايستگي داشتند. ميان دين كهن ايرانيان و هندويان پيوندهاي فكري مشاهده مي شود كه مربوط به زماني پيش از مهاجرت اين دوگروه هند و اروپائي. بعضي خدايان پديد آمدند ك نماينده مفهوم نام خويشوند مانند ميترا كه به معني پيمان است. كرامات اخلاقي به گروهي زا خدايان كه در ايران به نام اوراها شناخته شدند اختصاص يافت. در چنين محيطي زرتشت به جهان گام نهاد. روايات و شواهد زباني, زمان زندگي او را حدود 600 پ. م. و جايگاه موعظه و ارشاد او را در شرق ايران مشخص مي كند.تصادفا به چشم و پشتاسب پادشاه ما قبل تاريخ پايگاهي يافت. اما مضمون سخنان و آموزش هاي او چه بود؟


‏آيين زرتشت هنوز هم ديني است زنده و اقليتي كوچك در ايران وپارسيان هند بدان ايمان دارند.از گروه ها پاره هايي از نوشته هاي مقدس باستاني كه مجموعاً به نام اوستا خوانده مي شود بدست آمده است با بعضي تفسيرهاي كهن. اگر از روي تفاوتهاي مهم و چشمگير زبانو تخيل و تصور داوري كنيم قطعه هاي اوستا از زمان زندگي رزتشت تا دوران ساسانيان پديدار گشته است. پنج مجموعه شعر به نام گاتها به سبب كهنگي زبان و گويش شرقي ايراني به نظر برجسته جلوه مي كند. بنابراين شايد اين ها بدوران زندگي پيامبر متعلق باشد و مضمون آن ها هم بعضي از آموزشهاي اساسي او را نمودار مي سازد. در ميان پرستده و خداي متعالي و جهاني اهورامزدا پيماني تازه و فدري پديدار مي كند. ديگر يك ثنويت اساسي نيكي و بدي تصور شده است .اين دو اصل همواره با هم در پيكارند چه در معنويات وچه در ماديات . اما روز داوري فرا مي رسد كه خوبي پيروز مي شود . اينك پيكار ادامه دادر .



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :


 





دسته:

دانلود مقاله دین در ایران باستان

خرید آنلاین