دانلود مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی

دانلود مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی

دانلود مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 10 صفحه




 قسمتی از متن word (..doc) : 


 


‏نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی


-‏مراکز آموزشی و دوره یادگیری -


‏بی شک آموزش و تربیت (در تمام اشکال ‏آن) اساسی ترین رکن برای پیاده کردن "یک مفهوم با کارکرد اجتماعی" در جامعه می ‏باشد. رفتار دمکراتیک مانند هر رفتار اجتماعی دیگر آموختنی است. مسلما در جامعه يی ‏که مراکز مهم آموزشی آن رفتارهای غیر دموکراتیک را آموزش می دهند، نباید انتظار ‏نهادینه شدن دموکراسی را داشت. قبل از آن که آموزش آغاز گردد مفهوم مورد نظر توسط ‏آموزش دهنده باید درک و پذیرفته شود. مهمترین مرکز آموزش روابط اجتماعی در جامعه ما ‏خانواده است. به این معنا که انسان به عنوان واحد موثر اجتماعی اساسی ترین مفاهیم ‏اجتماعی -که در بازسازی روابط در سطح کلان نقش حیاتی دارند- را از خانواده و در ‏خانواده یاد می گیرد. دیگر مراکز یادگیری عبارتند از مسجد و مکتب. برخلاف تصور رایج ‏به نظر بنده دانشگاه نقش اساسی در آموزش مفاهیم پایه اجتماعی بازی نمی کند، چراکه ‏مفاهیم بنیادی در سنین کودکی در ناخودآگاه فرد شکل یافته است و در دانشگاه این ‏مفاهیم فقط شکل تيوريک پیدا می کنند یا آن که یک مفهوم بدوی با یک تيوری مدرن زرق و ‏برگ می یابد. اما یادگیری و بیان این تيوریهای مدرن در دانشگاه عملا بر رفتار ‏نهادینه شده فرد که در دوران کودکی وجود فرد را به تسخیر درآورده، تاثیری نمی ‏گزارد. چه بسا در جامعه ما این تجربه به خوبی قابل مشاهده است طوریکه افرادی با ‏ظاهر مدرن و دانشگاه رفته، عملکردی نا هنجار و بدوی دارند. درک این مسايل شروع ‏رسالت روشنفکران برای یافتن راه حل است.


‏برای رفع مشکل یک سیستم قدم اول شناخت ‏سیستم است. هر چه این شناخت کاملتر و عالمانه تر باشد امکان یافتن راه حل کلیدی ‏بیشتر است. هدف ما در این مقاله یافتن همین راه حل کلیدی برای تحول سیستم اجتماعی


‏افغانستان از حالت متوقف به حالت پویا است. جامعه از جزء موثری به نام فرد تشکیل ‏یافته است. به رسمیت شناختن این جزء موثر در رقم زدن هویت سیستم، امری بدیهی است ‏طوریکه سایر عوامل از جمله عوامل خارجی در مقایسه با آن بسیار کمرنگ می نماید.


‏این عامل موثر یعنی فرد را از نظر کارکرد مورد تحلیل قرار می دهیم. از زمان ‏تولد تا هنگامی که یک فرد به یک عامل موثر تبدیل می شود معمولا به 25 سال وقت نیاز ‏است. این همان دورانی است که فرد آموزش می بیند تا به یک عامل موثر تبدیل گردد. در ‏حکومت هایی که بر تاریخ معاصر ما گذشته است کمترین بها به این افراد داده شده است. ‏به عبارت دیگر به دلایل مختلف کمترین سرمایه گذاری دولت ها روی آموزش صورت گرفته ‏است. دلیل آن روشن است: چون که حکومتها به دلیل بی ثباتی درگیر امور گذرای روزمره ‏بوده اند و قشر خردسال تا جوان، در حال جامعه مسلما عامل موثری به حساب نمی آید، ‏لذا سرمایه گذاری کلانی روی این قشر صورت نگرفته است.


‏در این میان سنین کودکی ‏زمانی است که انسان درک اساسی از محیط اطراف خود می یابد و مفاهیم پایه يی که تاثیر ‏مستقیم بر روابط اجتماعی دارند را می آموزد، یا آن که باید بیاموزد ولی آموزشی داده ‏نمی شود. بطور مثال این مفاهیم عبارتند از: اختیار، عدالت، نظم، تدبیر و رعایت حقوق ‏دیگران. در نگاه اول این مفاهیم بسیار پیچیده می نماید طوریکه یاد گرفتن آنها آنهم ‏در سنین کودکی شاید غیر ممکن به نظر برسد. باید اعتراف کنم اگر من هم به طور مستقیم ‏چگونگی آموزش این مفاهیم پایه در روابط اجتماعی را در کودکستانهای غربی ها مشاهده ‏نمی کردم، پذیرفتن این سخن برایم سنگین بود. در غرب خانواده و خصوصا کودکستان کودک ‏را در شناخت صحیح جهان اطراف کمک می کند و درک قوانین پایه اجتماعی - به طور مثال ‏احترام به حقوق دیگران- که باعث شکل پذیری یک جامعه پایدار می گردد را از راه های ‏بسیار ساده -از جمله بازیها و واکنش حساب شده به رفتار کودک- امکان پذیر می کند



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :


 





دسته:

دانلود مقاله نقش تربیت در نهادینه کردن دموکراسی

خرید آنلاین