دانلود مقاله روانشناسی تربیتی 36ص

دانلود مقاله روانشناسی تربیتی 36ص

دانلود مقاله روانشناسی تربیتی 36ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 36 صفحه




 قسمتی از متن word (..doc) : 


 


2


‏روانشناسی تربیتی


‏روان شناسی تربیتی یکی از مهترین رشته‌هایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و ‏نارسائی‌های تحصیلی یاد گیرندگان می‌پردازد. به عبارتی روان شناسی تربیتی شاخه‌ای ‏از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با ‏مسائل آموزشی و تربیتی است.


‏دید کلی


‏تربیت ‏معادل اصطلاح انگلیسی education ‏است که گاهی نیز به ‏پرورش ‏ترجمه شده است. در هر حال تربیت ‏عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمانی ، شناختی ، روانی ، ‏اخلاقی و اجتماعی یا بطور کلی رشد شخصیت افراد در جهت کسب هنجارهای مورد پذیرش ‏جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعدادهای آنهاست. به این ترتیب واژه ‏تربیت ‏معنی کلی‌تری می‌یابد و از آنجا که نظام تربیتی ، نظامی گسترده است، روان شناسی ‏تربیتی در بدو تاسیس عمده زمینه‌های تربیت را شامل می‌شد، اما با رشد سایر حوزه‌های ‏روان شناسی حیطه عمل آن محدودتر گشته و تنها مسائل تربیتی مربوط به شرایط آموزشگاهی ‏و آموزش را شامل شد.


‏تاریخچه


‏از زمانی که « ‏ویلهلم وونت » (Willhelm Wundt) ‏در سال 1879 ‏آزمایشگاه روان شناسی خود را در ‏دانشگاه لایپزیک ‏تاسیس نمود، همه پژوهشهایی ‏که از آن پس در مورد مسائل رشد آدمی ، تفاوت فردی ، ‏هوش ‏، ‏انگیزش ‏، یادآوری و ‏فراموشی ‏، ارزشیابی تحصیلی ، ‏شیوه‌های یادگیری ‏و هر نوع پژوهشی که با


3


‏آموزش و پرورش ارتباط داشته است، انجام گرفتند، ستون اصلی روان شناسی تربیتی را ‏تشکیل می‌دهند. نخستین کتاب روان شناسی تربیتی که به وسیله « ‏ثرندایک » (Thorndike,E.L) ‏در سال 1913 ‏انتشار یافت، به تحقیق در مورد طبیعت و فطرت آدمی تفاوتهای فردی و قانونهای یادگیری ‏پرداخت و مسائل آموزشی را با روشهای علمی توصیفی و آزمایشی مورد بررسی قرار داد.


‏نقش و تاثیر در زندگی


‏امروه رونق اقتصادی ، پویائی فرهنگی ، آسایش عمومی و ‏بطور کلی توانائی صنعتی و خودکفائی هر جامعه‌ای به نظام آموزشی برتر و پیشرفته‌تر ‏آن وابسته است. زمانی که به دستگاههای عظیم آموزشی در کشورهای قدرتمند جهان نظر ‏بیافکنیم، مشاهده می‌کنیم که چه نیروی بزرگی و با چه برنامه‌های سنجیده‌ای برای ‏تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان ، کارگران فنی ، مهندسان ، حسابداران ، مدیران ، ‏معلمان و بسیاری متخصصان دیگر دست‌اندرکارند و برای تربیت مدرسان و کارشناسان هر یک ‏از این رشته‌ها سازمانهای گوناگون دیگری با برنامه‌ها ، تکنیکها و روشهای خاص به ‏فعالیت ادامه می‌دهند. موفقیت این سازمان آموزشی ، وابستگی تام به اجرای درست ‏یافته‌ها و دستاوردهای روان شناسی تربیتی دارد.


‏ساختار


‏ساختار عمل روان شناسی تربیتی بطور کلی در سه مرحله انجام می‌گیرد: ‏در مرحله نخست که ‏فعالیتهای پیش از ‏آموزش ‏نامیده می‌شود، مواردی چون بررسی اهداف شناختها و ویژگیهای یاد ‏گیرنده را در برمی‌گیرد. در مرحله دوم یا ‏فعالیتهای ‏ضمن آموزش ‏مسائلی چون انگیزش _ فرایند یادگیری ، ویژگیهای معلمان و



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :


 





دسته:

دانلود مقاله روانشناسی تربیتی 36ص

خرید آنلاین